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Spontanruptur der vena cava inferior auf dem boden einer chronischen thrombophlebitis mit massenblutung in den retroperitonealen raum | SpringerLink

Dabei wird auf den Wert der hirnelektrischon Untersuchungen hingewiesen. Nach operativer Sanierung der linksseitigen Nebenhöhlen kommt es im weiteren Verlaufe zu epileptischen Anfällen vom Jackson-Typ.

Neurologisch entwickelt sich kurzzeitig eine schlaffe Parese des rechten Beines, die allerdings eine gute Riickbildungstendenz im Verlauf von 3 Wochen zeigte. Das zunächst etwa 3 Std vor dem ersten Krampfanfall abgeleitete EEG zeigte einen annähernd kontinuierlichen Theta-Delta-Wellenfocus links fronto-präcentro-temporal bei nur geringer allgemeiner Störung der bioelektrischen Aktivität in den übrigen Hirnbereichen.

Spitzenpotentiale stellten sich nicht dar. Nach Auftreten des epileptischen Anfalles vom Jackson-Typ war der Herdbefund weiterhin deutlich nachweisbar. Hinweise fur Krampfaktivität bestanden nicht. Im Verlaufe von 4 Tagen wird eine Rückbildungstendenz dieser EEG-Veränderungen im Einklang mit den klinisch-neurologischen Befunden beobachtet. Nach 17 Tagen finden sich lediglich gegen Ende der Provokation Hyperventilation steile mono- and biphasische Wellen, ebenso Wellen vom sharp-wave-Typ.

Während der Hyperventilation erscheinen lediglich nach sec kurzzeitig steile Wellenabläufe über den hinteren Hirnabschnitten. Als Ursache dieser endokraniellen Komplikation eines massiv entzündlichen linksseitigen Nebenhöhlenprozesses wird eine beginnende Osteomyelitis des linken Os frontale mit nachfolgender Thrombophlebitis der oberflächlichen frontopräcentro-temporalen Konvexitätsvenen diskutiert. Die hirnelektrische Untersuchung ermöglichte bei dieser endokraniellen Nebenhöhlenkomplikation eine gute Kontrolle des Krankheitsverlaufes, allerdings stellten sich in dem anfangs massiven Herdbefund keine Spitzenpotentiale als bioelek trisches Äquivalent für die Krampfanfälle vom Jackson-Typ dar.

Nach Jung findet man im EEG bei fokalen Jackson-Anfällen häufig keine Krampfzeichen. Bei Ableitung während des Anfalles können sich Gruppen lokalisierter Beta-Krampfspitzen zeigen.

A clinical and electroencephalographic symptoms in thrombophlebitis of the cerebral convexic veins has been discussed. The value of the encet phalographic examination is explained.

In the case of a 17 years old male patien-who suffered from an click at this page sinusitis maxillaris, ethmoidalis and left frontalis with a left upperlid abscess has been described. Osteomyelitis of the left os frontal was suspected. After operation on the left http://varizen-oder-nicht.xyz/krampfadern-in-der-gebaermutter-nach-kaiser.php sinus, more epileptic attacks of the Jackson-Type occured.

A temporary feeble paralysis of the right leg occurred, which, however, showed a tendency of involution within three weeks. The encephalogram recorded about 3 hours before the first epileptic attack showed an approximately continuous theta-delta-wave focus on the left frontal-precentro-temporal area with sligthly general disturbance of the bioelectric activity in other cerebral areas.

The spike potentials were not observed. After the epileptic attack of the Jackson-Type, the focus was still clearly seen. The convulsive activities were not indicated in the encephalogram. In the course of 4 days the tendency cubital Thrombophlebitis bei der Hand involution of encephalographic changes were shown and they were in agreement with the clinical and neurological findings.

After cubital Thrombophlebitis bei der Hand days, at the end of provocation hyperventilation the steep mono- and biphasic waves were observed as well as waves of the sharp-wave-type.

A control recording was made eleven and half weeks later. This recording appeared to be a normal resting encephalogram. The steep waves appeared above the posterior cerebral areas, these followed after sec of the hyperventilation.

The endocranial complication of a massive cubital Thrombophlebitis bei der Hand pansinusitis was probably caused by the osteomyelitis of the os frontal with a subsequent thrombophlebitis of the superficial frontal precentral temporal convexic veins.

According to Jung that the endocephalogram in focal Jackson attack usually do not show any signs of convulsions, but an encephalogram made during the attack may show localized beta convulsion spikes. Part of Springer Nature. Lübcke Article Received: 16 January Cite this article as: Steps, H. The significance of electroencephalographic click here in a case of intracranial thrombophlebitis Burger, H.

In: Handbuch der Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Bd. Google Scholar Burkhardt, S. Google Scholar Christophe, L. Google Scholar Hahn, T. Google Scholar Hirsch, O. Drabe: Komplikationen der Nasennebenhöhlenerkrankun-gen. Google Scholar Jung, R. In: Handbuch der Inneren Medizin, 4. Schwiegk; redigiert von R. Google Scholar Lemmi, H. A consideration of the clinical and elektroencephalographic findings.

Google Scholar Marchini, E. Roma 21 Google Scholar Pernkopf, E. Google Scholar Zuckerkandl, E. Drabe: Komplikationen cubital Thrombophlebitis bei der Hand Nasennebenhöhlenerkrankungen. Google Scholar Zülch, J. Steps 1 2 P. Lübcke 1 2 1. Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Rostock Halschirurgie 2. Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Rostock Rostock, Doberaner Str.

Published in cooperation with. ELS, EHNS, UEMS-ORL and CEORL-HNS. Log in to check access. Unlimited access cubital Thrombophlebitis bei der Hand the full article.

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Spontanruptur der vena cava inferior auf dem boden einer chronischen thrombophlebitis mit massenblutung in den retroperitonealen raum | SpringerLink

Anatomy Tables - Superficial Limbs clavicle. NNNTGTGATGBPractical median cubital vein usually shunts some of the blood collected by the cephalic v. NNTGPractical median cubital.

NTGPractical1Practical2 a median antebrachial vein is possible and, when present, it may drain into the median cubital vein dorsal venous network of hand. NTGPractical unlike the foot, a distinct arch may be absent in the hand, replaced by a dorsal venous network of veins XXXXXXXX. NTGPractical saphenous, greater. NNTGTGPractical1Practical2 learn more here femoral cutaneous brs.

NNTGTGPractical travels with great saphenous v. NNTG medial dorsal cutaneous n. Cubital Thrombophlebitis bei der HandNTGPractical1 wenn die Füße weh tun Varizen, Practical2 muscles of the anterior compartment of the leg tibialis anterior m. NTGPractical formed by the union of the fibular communicating br.

A common upper cubital Thrombophlebitis bei der Hand vein is the median cubital vein. MedCharts Anatomy by Thomas R. Published by ILOC, Inc. The excellent editorial assistance of.


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